Педагог–наставник виконує такі основні функції: професійно-освітня (наставник надає допомогу особистості у вдосконаленні його професійного рівня, підвищенні рівня загальнонаукової та методичної підготовки, у розвитку педагогічної спостережливості та уяви, педагогічного такту);
Наставник — людина з великим досвідом — допомагає менш досвідченому колезі досягти складних цілей у роботі. Наприклад, в школі допоможе молодому педагогу розібратися у новій методиці викладання чи підготуватися до професійного конкурсу, а дитині – влитися у колектив чи навчитися вирішувати рівняння.
Наставник — це експерт у певній галузі, який ділиться професійними порадами з менш досвідченим фахівцем: як просуватися кар'єрними сходами, які навички варто розвивати і які помилки найчастіше допускаються. По суті, це людина, яка досягла успіху і готова розкрити свої секрети іншим людям.
Наставник – це персона, яка дає життєві уроки з досвіду, спрямовує та допомагає. У на відміну від вчителя наставник не оцінює знання людини за допомогою тестів чи контрольних робіт. Оцінки йому взагалі не важливі. Набагато важливіше, щоб його учень набув знань і міг ними керувати.